- Eltern
- Wissenswertes
- Karriere
- Deutsch
Juli 2025
Klassenlager der 3. und 4. Klasse in Flond Obersaxen (10.–13. Juni 2025)
Vom 10. bis 13. Juni verbrachten die SIS Schülerinnen und Schüler der 3. und 4. Klasse in PfäffikonSchwyz ein unvergessliches Klassenlager in Flond Obersaxen. Begleitet von traumhaftem Wetter und durchgehend guter Stimmung konnten die Kinder eine Vielzahl spannender, lustiger und lehrreicher Aktivitäten erleben.
Vielfältige Erlebnisse in der Natur: Schon der erste Abend war ein Abenteuer: Bei einer Nachtwanderung durch den Wald lernten die Kinder, der Dunkelheit zu vertrauen. Anschliessend genossen sie gemeinsam das gemütliche Lagerfeuer. Tagsüber wurde der Dachlisee erkundet, wo mit viel Geduld und Begeisterung Kaulquappen gefischt wurden.
Auch der Besuch im Rufalipark und im Freischwimmbad war ein voller Erfolg: Trampolinspringen, Schwimmen und der Sprung vom 3-Meter-Turm forderten Mut und brachten jede Menge Spass.
Mut, Teamgeist und Natur pur: Ein Höhepunkt des Lagers war der Seilpark, wo Mut, Koordination und gegenseitige Unterstützung gefragt waren. Mit viel Stolz meisterten die Kinder verschiedene Parcours. Die Wanderung zum Caumasee belohnte alle mit atemberaubender Aussicht und einem tollen Gemeinschaftserlebnis.
Stärkung für Körper und Seele: Für das leibliche Wohl sorgten Marion und Andreas, die uns mit liebevoll zubereiteten Mahlzeiten rundum versorgten – gesund, lecker und mit viel Herz gekocht. Die Kinder freuten sich täglich auf das gemeinsame Essen.
Stimmen aus dem Lager:
„Am Anfang hatte ich Angst vor dem 3-Meter-Turm, aber dann bin ich gesprungen – es war das beste Gefühl überhaupt!“ – I., 4. Klasse
„Der Seilpark war mein Highlight. Ich hätte nie gedacht, dass ich so weit komme!“ – N., 3. Klasse
„Wir haben so viel gelacht. Ich wünschte, das Lager würde noch länger dauern.“ – M., 3. Klasse
Frau Marian Carigiet (Stufenleiterin Kindergarten und Primar)
Secondary Volleyball Tournament – A Fun and Competitive End to Term 3!
At the end of April, our secondary students wrapped up term 3 with an exciting and energetic volleyball tournament that brought together players from Secondary 1, 2, and 3 classes. Mixed-grade teams competed in a friendly round-robin format, giving students the chance to work together, support each other, and apply the skills they've developed throughout the term.
The tournament was filled with great teamwork, powerful serves, and lots of enthusiasm. Every team showed commitment and effort, making for a series of exciting and closely contested matches. It was clear that the students have grown in confidence and skill throughout the volleyball unit, and they were proud to put their learning into action.
After several competitive rounds, Team Two emerged victorious! Congratulations to Sarah, Sophia Press, Ryan, Max K, Mikaela, Anneliese, Andrej and Edward for their outstanding teamwork and consistent performance throughout the tournament. Their ability to communicate, cover the court, and support one another played a big part in their success.
More than just a competition, the event was a celebration of progress and participation. Students had a great time, cheered each other on, and demonstrated excellent sportsmanship. It was a fun and positive way to close out the term and a great reminder of how sport can bring people together.
We look forward to more inter-schools and inter-class events in the future as our students continue to grow as athletes, teammates, and confident young leaders. Well done to everyone who took part.
Mrs. Meredith Cramery-Rooney (Secondary School sports teacher)
Exploring Powerful Themes Through Poetry
In our recent Pre-IB and Matura English classes, students have begun a meaningful exploration of poetry, analysing works that explore some of the most significant human experiences: war, displacement, identity, and belonging. Through the lens of World War I poets like Rupert Brooke and Wilfred Owen, students have encountered the stark contrasts between patriotic idealism and the brutal realities of combat. These poems not only offered a historical perspective but also encouraged critical thinking about the ongoing impact of conflict around the world today.
Complementing this study, our students engaged with the contemporary poetry of Benjamin Zephaniah, whose work gives a voice to the experiences of refugees and those navigating identity in unfamiliar places. His accessible yet powerful language invites empathy and challenges students to consider the individual human stories behind the headlines.
At SIS Pfäffikon-Schywz we believe that exploring such themes through literature is vital. It allows students to connect emotionally and intellectually with global issues, fostering both compassion and understanding. As the world continues to face challenges like war, forced migration, and questions of national identity, these poems remain incredibly relevant. They serve as a reminder that the human cost of these events is not just historical, but ongoing.
By studying poetry across time and cultures, students not only develop their literary analysis skills but also deepen their awareness of the world they live in through the perspectives of real people. These lessons prepare them to become thoughtful, informed global citizens, something our world needs more than ever now.
Mrs. Sian Gemal (Upper School English teacher)
Studienfahrt nach München – auf den Spuren der NS-Zeit
Sekundarstufe 3, Matura 1, Matura 2 und IB Prep erleben Geschichte und stärken dabei ihre Gemeinschaft. Vom 3. bis 6. Juni begaben sich Frau Klementz und Herr Weber mit Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe 3, Matura 1, Matura 2 und des IB Prep auf eine vielseitige und eindrückliche Reise nach München. Die Tage waren geprägt von historischer Auseinandersetzung, kulturellen Erkundungen und gemeinschaftlichen Erlebnissen – eine gelungene Mischung aus Lernen, Begegnung und persönlichem Wachstum.
Der Startschuss fiel am Dienstagmorgen am Zürcher HB. Nach einer ruhigen Busfahrt bezogen wir unsere Unterkunft im a&o Hostel. Anschliessend stand bereits der erste Punkt auf dem Programm: eine Stadtführung durch die Münchner Innenstadt, die von den Schülerinnen und Schüler selbst vorbereitet und präsentiert wurde. Der thematische Schwerpunkt lag auf der Rolle Münchens im Nationalsozialismus – ein komplexes Kapitel, dem sich die Jugendlichen mit viel Ernsthaftigkeit und Sachkenntnis näherten. Ein Spaziergang durch den Hofgarten und den Englischen Garten führte uns nach Schwabing, wo wir bei einem herzhaften Abendessen bayerische Spezialitäten wie Brathähnchen, Schweinsbraten und Knödel entdecken konnten. Der Abend klang entspannt im Hostel aus.
Am Mittwoch tauchten wir noch tiefer in die deutsche Zeitgeschichte ein. Dr. Eva Hoegner von der „Weisse Rose Stiftung“ machte mit uns eine beeindruckende Stadtführung mit dem Schwerpunkt „Widerstand im Dritten Reich“. Besonders bewegend war der Besuch der Ludwig-Maximilians-Universität, wo eine Ausstellung an die mutige Widerstandsgruppe „Weisse Rose“ erinnert. Der Nachmittag bot Raum für Freizeit und Bewegung im sonnigen Hirschgarten. Am Abend durften wir Flammkuchen und Kaiserschmarrn im Königlichen Hirschgarten gemiessen. Danach stand das Public Viewing des Nations-League-Halbfinals Deutschland vs Portugal auf dem Programm – ein sportlicher Abschluss, auch wenn Deutschland trotz lautstarken Anfeuerns unterlag.
Der Donnerstag begann verregnet, doch das tat der Stimmung keinen Abbruch. Im Deutschen Museum erkundeten wir spannende Ausstellungen zu Technik und Wissenschaft. Am Nachmittag teilte sich die Gruppe: Während einige ihre Kombinationsgabe im „Escape Room“ unter Beweis stellten, tauchten andere in die Welt der Mobilität im BMW-Museum und der BMW-Welt ein. Beim gemeinsamen Abendessen im italienischen Restaurant klang der Tag in vertrauter Runde aus.
Am Freitagmorgen führte uns der Weg zur „KZ-Gedenkstätte Dachau“. Die dreistündige Führung war intensiv, fordernd und bewegend. Die Schülerinnen und Schüler begegneten dem Ort mit grossem Respekt – ein würdiger Abschluss einer Woche, die neben viel Wissen vor allem eines vermittelte: die Bedeutung von Menschlichkeit, Verantwortung und gemeinschaftlichem Erleben.
Herr Balz Weber (Stufenleiter der Oberstufe)
The SIS Pfäffikon-Schwyz Student Council group 2024/2025
During the academic year 2024/2025, 10 students represented their classes, from Grade 1 to Matura 2/ IB Preparation. They met every second to third week during break on a Tuesday, to discuss important and relevant topics concerning our school, but also to practice their public speaking skills.
During 6 Open Houses throughout the academic year, the children were able to welcome the visitors and to make presentations about our school. The guests were always very impressed by the students’ friendliness, politeness and self-confidence when making their presentations.
The highlight of this academic year was on 24th and 25th June, when 55 Klett delegates visited our school – from all around the world. The Student Council members, as well as the delegates, were divided into three groups. Those groups did a one-hour tour of the entire campus, and the students also explained SIS and the general concepts of the SIS Group to the delegates. Mary from Grade 4 and Elisa from Grade 5, both of whom were Student Council members in the last academic year, were invited to make presentations during the school tours as well. Each and every one of the students did our school extremely proud.
Below you will find their answers to why they decided to join the Student Council, and what difference they wanted to make to our school during this academic year.
Christian Rütti (School Principal, working with and guiding the Student Council)
Why did I join the student council?
I joined the student council because I feel that I can contribute in helping to make a school an even better place than it already is.
Which difference would I like to make to this school?
My goal is to ensure that the ideas and issues raised by my classmates are addressed and discussed.
Nicholas (Grade 6)
***
Why do I want to be part of student council?
I want to be part of the student council because, when I get older, I want to change the world, and I think improving the school with student council is a good first step.
What changes do I want to make by being a student council member?
As a member of the student council, I want to learn about different problems and try to make all the children’s experiences better. It’s normal that kids sometimes don’t get along with other children, so I thought of an idea to create a well-being group to solve these problems.
Cecila (Grade 4)
***
Why I chose to be a student council member?
Because I can represent my class and support my classmates.
What change will I make?
To make school a fun place.
Tomi (Grade 2)
***
Why I chose to be a student council member?
I signed up for student council because I like organizing and decorating events.
What changes would I make?
I personally would change the food, so I can help with the “wish dishes”.
Hector (Grade 3)
***
Why I chose to be a student council member?
I want to learn how to present the school and I want to help the school.
What changes would I make?
I would like to help making the school a place where everyone feels happy.
Victoria (Grade 1)
***
Why I chose to be a student council member?
I want to help the classes and the school as a whole, and I want to present my ideas.
What changes would I make?
I would like to make it possible that all children in my class can voice their opinions.
Lara (Grade 5)
***
Why did I join the student council?
I have chosen to be a part of the student council team to help make positive changes to our school. It gives me the opportunity to be a role model. It also gives me a chance to be a leader.
What changes would I make?
The difference I want to make is a positive one. I want to provide a healthy, positive and safe environment for the students and staff. That includes equality, respect, friendliness and a healthy environment. I want every single person to feel like school is a safe place to be educated and socialize with friends, not a prison where every classroom is a jail cell where all you do is listen and follow rules just to end up being all alone in school.
Katharina (SEK1)
***
Warum engagiere ich mich im Student Council?
Für mich persönlich ist es wichtig, die Ideen und Anliegen meiner Klasse aktiv in den Schulalltag mit einzubringen. Besonders spannend finde ich es, mich mit herausfordernden und komplexen Themen auseinanderzusetzen und gemeinsam nach Lösungen zu suchen. Das kann ich nun im Student Council, in der Praxis üben und verbessern. Dabei lernt man unglaublich viel durch praktische Erfahrungen: freies Sprechen vor Gruppen, Diskussionen zu moderieren und auch bei unterschiedlichen Meinungen einen gemeinsamen Nenner zu finden. Diese Fähigkeiten sind nicht nur für die Arbeit im Student Council wertvoll, sondern auch für die Zukunft.
Welche Veränderungen möchte ich bewirken?
Ich möchte dazu beitragen, dass unsere Schule ein Safe Space bleibt, in dem sich alle wohl und sicher fühlen – so wie es jetzt schon der Fall ist. Ausserdem ist es mir wichtig, den Austausch zwischen verschiedenen Altersgruppen zu fördern. Deshalb setzte ich mich dafür ein, dass weiterhin Aktivitäten geplant werden, die unterschiedliche Jahrgangsstufen zusammenbringen. So entsteht ein Zusammenhalt, und wir vermeiden, dass jeder nur in seiner eigenen Bubble bleibt. Das ist es was ich verändern oder beibehalten möchte.
Anneliese (SEK2+3)
***
Why have I chosen to be a student council member?
I have chosen to be a student council member to participate in planning school events and gain experience in organizing and leading events with the student council.
What changes do I want to make?
Ideas for changes I want to bring up are dress codes - to make them more comfortable for every student. Also, that every student feels comfortable in the breaks outside and that maybe there is another option for inside-break.
Malea (Matura 1)
***
Why did I choose to become part of the student council?
Because I want to make an impact on the schools’ development for the better and be a voice for the students’ needs and wishes. Since the school is basically my home away from home, and I would like to take care of it.
What do I hope to change?
I hope to improve inclusivity and diversity in our school. Additionally, also to improve the schools’ resources for the better good.
Mara (Matura 2 / IB Preparation)