- Eltern
- Wissenswertes
- Karriere
- Deutsch
Mai 2025
Kindergarten
Movement in the Kindergarten
Movement plays a vital role in early childhood development, supporting children's physical growth as well as their cognitive, social, and emotional well-being. In our Kindergarten and Primary Intro classes, students participate in a weekly movement lesson every Friday afternoon, during which we take advantage of the nearby park’s natural setting and play equipment.
The park offers a variety of structures and open space that promote the development of muscle strength, balance, and coordination. These activities also encourage cognitive skills such as problem-solving, memory retention, and language development in an engaging, hands-on environment.
Our students have shown great enthusiasm for activities such as soccer, the zip line, tightrope walking, and climbing. The park also features a small pond and a sandbox, offering further opportunities for imaginative and sensory play. Children are given the freedom to explore, make choices, and engage with the equipment and natural elements according to their interests.
Recently, students have become particularly interested in a small water stream that flows from the pond to a stream. Their exploration began with efforts to block the flow of water, which soon evolved into collaborative attempts to increase its speed by removing obstructions. Through communication, experimentation and teamwork, they discovered how to guide leaves and sticks down the stream, ultimately organizing themselves into roles at different points along the water’s path to catch and release the objects. Their laughter and excitement were matched by their cooperation and shared problem-solving.
This outdoor environment offers limitless opportunities for cooperative play and experiential learning—experiences that often extend beyond what is possible within the classroom walls.
Ms. Stephanie Schuepbach (Kindergarten English class teacher)
Kindergarten
Frühling – Aufbruch und neues Leben
Der Frühling ist eine Zeit des Neubeginns – nicht nur in der Natur, sondern oft auch im Familienalltag.
Nach den dunklen und kalten Wintermonaten sehen sich viele Kinder (und Erwachsene) nach Licht, Bewegung und frischer Luft. Nun beginnt wieder die Zeit, in der draussen gespielt, beobachtet und entdeckt werden kann.
Für Kinder bietet der Frühling viele Lernmöglichkeiten: Sie sehen, wie Pflanzen wachsen, Tiere wieder aktiv werden und wie sich das Wetter verändert. All das kann spielerisch in den Alltag eingebunden werden – etwa beim gemeinsamen Spaziergang, beim Säen von Blumen oder beim Beobachten von Insekten. Diese Erlebnisse fördern nicht nur das Verständnis für die Natur, sondern auch die Neugier und Verantwortung.
Auch emotional ist der Frühling wichtig: Mehr Tageslicht und Bewegung an der frischen Luft wirken sich positiv auf das Wohlbefinden und die Stimmung der ganzen Familie aus. Rituale wie gemeinsames Gärtnern, das Basteln mit Naturmaterialien oder das Feiern von Frühlingsfesten können Familien stärken und besondere Momente schaffen.
Wir im Kindergarten begeben uns nun wieder öfters in den Wald und beobachten die vielen kleinen Tiere wie sie krabbeln oder fliegen, bauen Hütten und spielen Verstecken. Auf dem Weg dorthin, entdecken wir verschiedene Blumen. Im Klassenzimmer lernen wir die verschiedenen Blumen kennen, den Aufbau und das Aussehen dieser Blumen. Damit die Kinder selbst miterleben können, wie eine Blume wächst, durfte jedes Kind seinen eigenen kleinen Blumentopf mit Sonnenblumensamen bepflanzen. Die Kinder lernen zugleich Verantwortung für die eigene Blume zu übernehmen, indem sie während den kommenden Wochen selbst die Sonnenblume bewässern und pflegen dürfen.
Nutzen wir den Frühling also als Einladung, wieder mehr gemeinsam draussen zu sein, die Natur zu erleben – und als Klasse sowohl auch als Familie aufzublühen.
Mrs. Gabriela Schwyter (Klassenlehrerin im Kindergarten)
Grade 3
Coding
In Grade 3, students were introduced to the exciting world of coding and programming through a hands-on lesson using Ozobots. These small, interactive robots provided a fun and engaging way for young learners to begin exploring basic programming concepts. The focus of the lesson was to investigate how different coloured pens can be used to code the Ozobot’s movements.
At the start of the lesson, students learned that Ozobots can read colour codes drawn on paper. These colour codes - combinations of blue, red, green, and black - tell the robot how to move. For example, a sequence of colours might instruct the Ozobot to turn left, speed up, slow down, or even spin. This visual and tangible method of coding made it easy for students to understand the direct connection between the instructions they created and the Ozobot’s actions.
Students experimented with various markers and line thicknesses, testing how well the Ozobot could follow their tracks. They quickly discovered that the robot required clear, bold lines and specific colour patterns to interpret commands correctly. As they explored, students learned about debugging - if the Ozobot didn’t perform as expected, they adjusted their colour sequences or improved their line quality.
This activity not only introduced coding fundamentals like sequencing and problem-solving, but also encouraged creativity, collaboration, and critical thinking. Working in pairs, students designed mazes and pathways, embedding different commands to control their Ozobot’s journey.
By the end of the lesson, students were excited and confident in their ability to “code” using just pens and paper. The use of Ozobots made programming accessible and enjoyable, laying a strong foundation for future learning in ICT. The hands-on experience sparked curiosity and a sense of achievement, making coding both meaningful and memorable for the students in Grade 3.
Ms. Belén Pascual (Primary English class teacher)
Matura
Was für ein Theater! – „Die Physiker“ im Deutschunterricht
„Nur im Irrenhaus sind wir noch frei. Nur im Irrenhaus dürfen wir noch denken. In der Freiheit sind unsere Gedanken Sprengstoff.“ – Aus „Die Physiker“
„Die Physiker“ – eine Komödie in zwei Akten von Friedrich Dürrenmatt – wirft die Frage nach der Verantwortung der Wissenschaftler auf, ein Thema, das nach wie vor Relevanz besitzt. Die Klassen Matura 1, Matura 2 und IB Vorbereitung setzten sich im Deutschunterricht intensiv mit dem Werk auseinander, lasen es, analysierten es und recherchierten Hintergrundinformationen. Doch gerade ein Theaterstück wird auf der Bühne zum Leben erweckt. Aus diesem Grund besuchten die Schülerinnen und Schüler die Inszenierung des Stücks am 11. April durch das Theater Zürich in Stäfa. Ein eindrückliches Erlebnis, das die Geschichte der drei scheinbar geisteskranken Physiker greifbar machte und das Verstehen des Stücks unterstützte.
Gleichzeitig warf der Theaterbesuch auch Fragen auf: Warum wurden Passagen weggelassen? Weshalb tauchte am Ende auf eine befremdliche Weise der König Salomo auf – obwohl dies im Stück selbst nicht zu finden ist? Um diese und weitere Fragen zu klären und auch, um die Methoden des Theaters kennenzulernen, fand am 14. April an unserer Schule ein Theaterworkshop statt. Geleitet wurde der Workshop von der Theaterpädagogin Nadine Erne.
Nach einem gemeinsamen Warmwerden folgten Übungen, die das Körpergefühl bei den Schülerinnen und Schülern entwickeln sollten. Dabei bewegten sie sich im Raum und übernahmen eine Rolle einer Figur aus dem Stück. Sie bewegten sich wie diese Figur, ahmten ihre Mimik und Gestik nach und versetzen sich auf diese Weise in die Figur hinein. Das theoretische Analysieren aus dem Unterricht wurde so praktisch umgesetzt und machte Figur und ihre Rolle für die Schülerinnen und Schüler spürbar. Nach einer anfänglichen Schüchternheit verflüchtigten sich die Berührungsängste mit der ungewohnten Methode und die Schülerinnen und Schüler konnten sich immer besser auf die Übungen einlassen.
Anschliessend fand in unterschiedlichen Teams eine Auseinandersetzung mit verschiedenen, das Stück betreffenden Fragen statt: Wer trägt die Verantwortung in der Wissenschaft? Darf man eine Person töten, um das Leben von tausenden von Menschen zu retten? Ist eine körperliche Freiheit einer geistigen Freiheit vorzuziehen? Im Plenum wurden die Ergebnisse diskutiert und in den Kontext des Stücks gesetzt.
Als Highlight des Workshops spielten die Schülerinnen und Schüler auf der Grundlage von verschieden Bildern aus der Inszenierung Szenen des Stücks nach. Durch das Einordnen der Szenen in den Gesamtzusammenhang des Werks wurde deren Bedeutung diskutiert.
In einer offenen Fragerunde zum Abschluss des Workshops konnten noch offene Fragen geklärt werden und Frau Erne gab den Schülerinnen und Schüler Einblick in die Entstehung des Bühnenbildes. Alles in allem eine gelungene Abwechslung, die den Literaturunterricht handlungsorientiert und greifbar macht.
Frau Helena Klementz (Deutschlehrerin in der Oberstufe)
Spring Holiday Club
We are thrilled to reflect on a joyful and enriching week at our Spring Holiday Club, where this year’s theme, “Springtime Splendor,” truly came to life. Spring, often regarded as a season of renewal and awakening, set the perfect backdrop for a week filled with discovery, creativity, and spirited exploration. From hands-on activities to fascinating excursions, each day offered the children opportunities to grow, connect, and marvel at the world around them.
The spirit of “splendor” was felt in every corner, from the vibrant blossoms surrounding us to the sparkle in our students’ eyes as they engaged in each new adventure. With sunshine gracing us throughout the week, we made the most of the great outdoors and channeled the energy of the season into purposeful fun.
A highlight early in the week was our homemade strawberry ice cream session, a celebration of healthy indulgence and practical learning. The children worked through each step: selecting ripe strawberries, learning safe cutting techniques, and blending ingredients before patiently watching the magic unfold in the ice cream maker. Alongside this, our baking workshops offered an outlet for both creativity and teamwork. Whether whipping up chocolate chip muffins or designing their own mini pizzas, the children developed valuable kitchen confidence and a sense of accomplishment.
Our visit to Zurich Airport was a soaring success. Aviation is one of the most complex and globally connected industries, and our young learners were given a rare ‘behind-the-scenes’ glimpse into its operations. Travelling on a sightseeing bus through the airport grounds, they witnessed aircraft take-offs and landings and listened in on real-time communication between pilots and air traffic control, a truly unforgettable experience. The children also discovered how airports remain functional in all conditions, gaining insight into everything from runway maintenance to emergency landing protocols.
Nature called us next to the tranquil surroundings of Sihlwald’s Nature Discovery Park. Immersed in the forest, the children participated in an adventurous soundscape trail, awakening their senses to the rhythm of the natural world. We witnessed firsthand the wonders of the wilderness, crowned by a remarkable moment when a rare Fishotter, once nearly extinct in Switzerland, was spotted diving and gliding through the water. The children’s quiet patience was richly rewarded with a memory they’ll likely treasure for years to come.
To conclude our week, we stepped back in time with a visit to the Mammut Museum in Niederweningen, located near one of Switzerland’s most significant Ice Age fossil sites. The children encountered life-sized reconstructions of mammoths and fossils found in the very soil beneath their feet. Through engaging displays and documentary films, they explored concepts such as extinction, climate change, and species preservation, gaining an early appreciation for the science of archaeology and paleontology. Many were astonished to learn that mammoths once walked the very valleys we now inhabit.
As the week drew to a close, we were filled with a shared sense of wonder and achievement. The children returned home each day not only with happy hearts and tired feet but with new knowledge, confidence, and stories to tell. Whether experimenting in the kitchen, walking ancient forest trails, or peering through the lens of history and science, our students experienced a springtime journey that was as meaningful as it was magical.
We hope the attached photographs capture just a glimpse of the joy, curiosity, and camaraderie that defined this memorable week.
Mrs. Sarindar Kaur (Assistant and After School Care Supervisor)