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Winterfest

Auch in diesem Jahr durften wir gemeinsam mit unseren Schülerinnen und Schülern, ihren Familien und dem gesamten Schulteam ein ganz besonderes Winterfest erleben. 
Trotz der kühlen Jahreszeit fand der Anlass bewusst draussen statt – und hätte dabei nicht besser begleitet werden können: trockenes Wetter, wolkenloser Abendhimmel und genau die richtige Portion Winterstimmung mit vielen Zauberlichtern.

 

Nach einer liebevoll vorbereiteten, vertonten Wintergeschichte «Was glitzert da im Schnee» wurde es emotional: Das Lied „Truckli vo Liebi“ war für viele Eltern das berührende Highlight des Abends. Die Kinder sangen mit so viel Herz, dass man im Publikum einige Tränen der Rührung sehen konnte. Solche Momente zeigen eindrucksvoll, wie stark und warm das Miteinander an unserer Schule ist – und wie verbindend gemeinsames Singen wirken kann. 



Im Anschluss an das musikalische Programm durften alle in unserer gemütlich hergerichteten Mensa zusammenkommen. Bei feinen Guetzli und warmem Punsch klang der Abend in entspannter Atmosphäre aus. Es wurde gelacht, erzählt und einmal mehr spürte man, wie wertvoll diese Begegnungen für unsere Schulgemeinschaft sind. 

 

Ein herzliches Dankeschön an alle Familien, die so zahlreich erschienen sind, an die Kinder für ihre wundervollen Beiträge und an das Team, das diesen Anlass möglich gemacht hat.
Schön, dass unsere Schule ein Ort ist, an dem Gemeinschaft, Wärme und Verbundenheit so selbstverständlich gelebt werden.

 

Birgit Fauland-Würnschimmel, Schulleitung 

 

Alle

Tauschen statt Kaufen: Die grosse Spielzeug-Rettungsaktion im Frühjahr

Schon seit den Herbstferien steckt der Schüler-& Schülerinnenrat mitten in einem besonderen Projekt, bei dem Nachhaltigkeit ganz im Vordergrund steht. Die Kinder planen mit viel Energie eine Spielzeug und Bücher Tauschbörse, die kurz vor Ostern stattfinden soll. Entstanden ist das Projekt aus der Frage der Kinder, wie viel Spielzeug sie eigentlich besitzen, wie schnell sich ihre Vorlieben ändern und wie man verhindern kann, dass immer mehr «Fast-Toys» im Kinderzimmer landen. Die Idee einer Tauschbörse ermöglicht das Teilen, Weitergeben und Wiederverwenden von Spielsachen, statt neue zu kaufen. Und falls am Ende doch etwas übrig bleiben sollte, möchten die Kinder dieses Spielzeug an eine gemeinnützige Organisation spenden. Geplant wird alles selbst – und zwar von A bis Z: A wie Ankündigung mit selbst gestalteten Plakaten und Info-Mails, über das Einsammeln und Sortieren des Spielzeugs, bis hin zur Entwicklung gerechter Tauschregeln, Aufbau des Standes, Abwicklung des Tauschs und Z wie alles wieder Zusammenpacken. Wie bei jedem «gut gesteuerten Grossprojekt» braucht es also viel Organisationstalent, ein geschicktes Timing der einzelnen Schritte und – in unserem Fall – auch jede Menge basisdemokratische Entscheidungen.

 

Stefanie Strulik, Lehrerunterstützung Schülerrat 

 

Kindergarten

Leuchtende Laternen und Traditionen

In den vergangenen Wochen drehte sich bei uns vieles um Licht, Gemeinschaft und Traditionen. Gemeinsam haben wir die Geschichte von St. Martin besprochen und gelernt, dass St. Martin als Symbol für Teilen und Hilfsbereitschaft gilt. Ausserdem gestalteten die Kinder während diesen Wochen mit viel Freude ihre Fliegenpilz-Laternen. Bei einem kurzen Assembly im Schulhaus präsentierten die Kindergartenkinder stolz ihre Laternen und sangen die beiden Laternenlieder – eines auf Englisch und eines auf Deutsch.

Beim Laternenspaziergang am Abend mit den Eltern leuchteten die selbst gestalteten Laternen besonders schön. Herzlichen Dank an die Familien, dass Sie uns dabei begleitet haben.

 

Zum Ende des Novembers haben wir damit begonnen, Sterne zu «prickeln» und diese als Fensterbilder aufzuhängen. In der ersten Dezemberwoche durften wir ausserdem Lebkuchen dekorieren und den Samichlaus begrüssen. Die Kinder hatten zuvor fleissig ein «Sprüchli» gelernt und konnten es voller Freude dem Samichlaus und dem Schmutzli vortragen.

 

In den letzten Tagen waren wir weiterhin kreativ und haben winterliche sowie weihnachtliche Bastelarbeiten gestaltet und die Zeit stimmungsvoll verbracht.

 

Corinne Hotz, Lehrerin Kindergarten

Primary Intro

From Elves to Invention: A December Full of Toy-Making Magic

Something magical was waiting in the Primary Intro classroom on the very first Monday of December! We discovered that there was a visitor hiding behind a stack of paper bags filled with materials for our next big UOI project. It was a small, mysterious door that seemed to belong to the house of an unexpected guest. Beside it, a letter from none other than Tinsel the Elf, who had come to visit with an exciting message just for us. 

 

Tinsel wrote that Santa had heard our teachers were discussing a toy workshop as part of the English Unit of Inquiry topic, the History of Toys and Games. Suddenly, he had gotten the idea to come to the classroom to see if he could get exciting ideas from us to share with Santa.  He was also happy to learn that we would be using materials from everyday life and from recycling to design our toys from scratch.

 

After the letter from Tinsel was read aloud to us, introducing himself and his plan, we were shown the materials we would be using. According to the criteria that Tinsel laid out in his letter, colour, shape, size, and texture were to be focused on. Once we discussed each of the criteria, we got to work designing our blueprints, discussing with Ms. Lopez our visions, and which materials we needed.  

 

The following Wednesday, we got to work on our creations. It was an exciting fun filled morning with creative juices flowing. As it is a learning process, sometimes our ideas worked and sometimes we needed to go back to the drawing board. Later that week, we were very excited to find another letter from Tinsel! He thanked and praised us for our hard work, wonderful designs, and our willingness to share with him. What a wonderful start to December and a fun way to be responsible for using materials we have lying about for cool and exciting projects.  Just like people did a long time ago!

 

On December 5th, Samichlaus came to visit and gave feedback to the children, praising their hard work and encouraging them to be kind and thoughtful. He said that the Primary Intro children have grown up a lot and are starting to think like big children, working hard in class and keeping things tidy. He also reminded them to keep being kind, take turns, and listen carefully to others. Samichlaus knows the children well!

 

Danielle Lopez, teacher Primary Intro

Primar 2/3

Eine Reise durch die Zeit: Im Bann der Alten Römer

In diesem Quartal unternahm die 2./3. Klasse eine spannende Zeitreise in die Welt des Alten Roms. Durch selbstgesteuertes und unterstütztes Lernen haben die Kinder viel über das Leben, die Kultur und die Geschichte dieser faszinierenden Epoche erfahren.

Im Geschichtsunterricht tauchten wir tief in die römische Antike ein. Die Kinder beschäftigten sich intensiv mit der Stadt Rom in der alten Zeit, lernten etwas über Legionäre, das Forum Romanum und den römischen Alltag kennen.

Neben der historischen Forschung legten wir in diesem Quartal grossen Wert auf die sozialen Fähigkeiten. Die Schülerinnen und Schüler übten intensiv das Argumentieren, um ihre Standpunkte klar und fundiert darzulegen. Ein wichtiger Bestandteil war auch das Training, die Meinung anderer richtig zu spiegeln, was das aktive Zuhören und gegenseitiges Verständnis fördert.

 

In Mathematik beschäftigten sich die Kinder mit verschiedenen Rechenstrategien, um Aufgaben effizienter zu lösen und ihr Zahlenverständnis zu vertiefen.

 

Zusammen mit Frau Leiser wurde es in der Klasse kreativ und musikalisch. Die Kinder bastelten einen wunderschönen Kalender und sangen viele Lieder, was für eine fröhliche und stimmungsvolle Atmosphäre sorgte.

 

Die Kinder waren mit Feuereifer bei der Sache und haben viel Spass beim Lernen über die Alten Römer und beim Entdecken neuer Kompetenzen gehabt.

 

Admira Nenaj, Lehrerin Primar 2/3

Primary 5

Between Halloween whispers and Christmas light: A journey of words and songs

Term 2 began as a real moment of transition. First, the fifth-grade students had the chance to discover, in French, the specific vocabulary of Halloween. Even though some words come from English, new terms appeared, slowly and naturally expanding the children's language repertoire. This learning became more concrete with the distribution of small gifts — pencils, erasers, candies, and themed bracelets — which made the experience even more meaningful and playful.

 

Yet, Halloween is not the only theme that marks Term 2. This period also becomes a stage for the magical atmosphere of Christmas. In these first days of Advent, the students turned their attention to a new set of words, essential in learning a foreign language: the family. Through videos, songs, and «ateliers», new terms became part of the children’s daily experience, showing the joy and wonder that grow in the act of learning. Hearing them in the school hallways, creating their own sentences with enthusiasm, confirmed for me how rewarding the teaching and learning process truly is.

 

With the introduction of the family theme, new activities are being developed, connecting family, Christmas, and the approaching winter. We had the chance to study, in detail, the lyrics of the French version of Jingle Bells, “Vive le vent.” In this environment filled with music, sharing, and joy, the students have been experiencing the true Christmas spirit in the classroom, now immersed in the gentle sounds and musicality of the French language.

 

Natalia Pedroni Hoffmann, teacher French

Primar 5

Gelbwesten Alarm in der OYM Hall. Primar 5 fiebert beim EVZ-Sieg mit

Beim packenden National-League-Spiel am Donnerstag war die Stimmung in der OYM-Halle riesig – besonders in der „Gelbwesten“-Reihe der Klasse 5, die den 3:1-Sieg des EVZ gegen Genf-Servette begeistert mitfeierte.

 

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Secondary

Sport: A journey through the decades – fitness through the ages

 

Sport: A journey through the decades – fitness through the ages

Over this term our class has embarked on an exciting journey through fitness history, exploring how exercise trends and physical culture have evolved from the 1950s to the present day. This unique unit has given students the opportunity to become both researchers and teachers, diving deep into their chosen decade and bringing it to life for their classmates.

 

Student-Led Learning at Its Best

The highlight of this unit has been watching students take ownership of their learning. Each pupil selected a decade to research, investigating the fitness trends, cultural influences, and historical context that shaped how people exercised during that era. They then designed and delivered a 30-minute fitness lesson based on their findings, giving everyone a taste of what it was like to work out in different periods of history.

Pranav transported us back to the 1950s with his focus on calisthenics. He explored the origins of this bodyweight training method and explained why it became so popular in post-war Britain and America. His lesson had us performing classic exercises like press-ups, sit-ups, and wall sits– simple yet effective movements that formed the foundation of fitness culture in that decade.

Isabelle brought the energy and glamour of the 1970s into the classroom with her disco fitness lesson. After researching the cultural phenomenon of disco, she created a lively 30-minute session complete with authentic music from the era. The class experienced firsthand how dance became a mainstream form of exercise during this colourful decade.

Fast-forward to the 2010s with Sienna, who combined the high-intensity world of Zumba and strength of Pilates. She investigated the influences that shaped modern fitness trends and designed a challenging workout that showcased the functional movements and varied exercises that define this contemporary training style.

 

A Complete Picture of Fitness Evolution

Throughout the unit, we've also experienced yoga from the peace-loving 1960s, the upbeat jazzercise routines that dominated the 1980s, and the disciplined military fitness programmes that emerged in the 1990s. Each decade has offered unique insights into how society, culture, and technology have influenced the way we think about physical health and wellbeing.

This project has not only developed students' physical literacy but has also enhanced their research skills, presentation abilities, and understanding of historical context. It's been wonderful to see them engage so enthusiastically with both the academic and practical elements of this unit, whilst gaining a deeper appreciation for the diversity of approaches to fitness throughout modern history.

 

Anna Davies, teacher Secondary